Leverandørforpligtelser om levering af snitflader på vej

En lang række leverandører af ESDH-, økonomi- og Jobcentersystemer har indgået hensigtserklæringer om at indgå rammeaftaler til kommunernes indkøb af snitflader.

For at sikre, at kommunernes nye fagsystemer i monopolbruddet (KSD-, KY- og SAPA-løsningerne) bliver succesfuldt idriftsat, skal kommunerne anskaffe en række snitflader, der sætter deres økonomi-, jobcenter- og ESDH systemer i stand til at kommunikere med de nye fagsystemer. Snitflader til KMD’s systemer kan bestilles gennem udfasningsaftalen, mens der ikke har været aftaler med resten af markedet.

En række hensigtserklæringer er indgået

KOMBIT ønsker at gøre kommunernes opgave med indkøb af snitflader til kommunernes løsninger effektiv og overkommelig. Derfor inviterede KOMBIT før sommerferien leverandørerne af kommunernes ESDH-, økonomi- og Jobcentersystemer til forhandlinger om udvikling og tilbud på snitfladerne. Første resultat af forhandlingerne er en række hensigtserklæringer indgået mellem KOMBIT og de respektive leverandører.

Det er målet, at leverandørerne på baggrund af en hensigtserklæring indgår en egentlig rammeaftale. Kommunerne kan derefter rekvirere de nødvendige snitflader ved at benytte sig af aftalen.

Rammeaftaler giver ensartet udbud og vilkår 

Rammeaftalerne vil gøre det nemt for kommunerne, når de skal indkøbe de nødvendige snitflader. Målet for rammeaftalerne er netop at give kommunerne en fast pris på et indhold og en tidsplan som lever op til KOMBITs krav til kommunens eget it-miljø, så det er klar til at understøtte en god implementering og sikker drift af KSD, KY og SAPA.

KOMBIT er glad for at kunne offentliggøre, at alle leverandører af økonomi- og Jobcentersystemer til kommunerne, samt stort set alle leverandørerne af ESDH-systemer, har indgået hensigtserklæringer med KOMBIT om at lave aftaler, der giver kommunerne en pris og en tidsplan for, hvornår snitfladerne vil være tilgængelige. 

Næste skridt

Som det næste skal KOMBIT etablere egentlige aftaler med den enkelte leverandør. Alle leverandører, som har underskrevet en hensigtserklæring, har modtaget et udkast til en aftale. KOMBIT er nu i dialog med leverandørerne om indholdet. KOMBIT forventer at kunne offentliggøre de første underskrifter inden længe. 

Rammeaftalerne laves for at hjælpe kommunerne med fortsat at kunne bruge en løsning under en eksisterende kontrakt. KOMBIT har parallelt samarbejdet med SKI og sikret et mindstekrav, der betyder, at leverandørerne tilslutter sig den fælleskommunale rammearkitektur for de løsninger (ASP-services), som kommunerne vil kunne indkøbe via SKI 02.19, herunder at etablere de nødvendige snitflader.